Skriv ut
Contents

Samfällighetens kabel-TV

Samfälligheten betalar för ett basutbud av TV-kanaler från Telenor (tidigare Bredbandsbolaget).

Byte av leverantör

Under 2018 ändrades leverantören igen. Nu tar Telenor över Bredbandbolaget. Bredbandsbolaget tog i sin tur tidigare över leverantörsskapet från Canal Digital från och med den 28 augusti 2017.

Analog TV

Det analoga tv-utbudet levereras till samfälligheten via antennuttaget i ditt hus. De analoga sändningarna kan visas direkt i alla moderna tv-apparater. Ingen box eller programkort behövs. Bildkvalitetén blir ju dock inte så bra jämfört med digital tv.

Digital TV

Telenor tillhandahåller även samma kanaler i digital form. De digitala sändningarna kommer även dom in via det vanliga antennuttaget. För att se dessa kanaler så behöver du en box och ett programkort, vilket samfälligheten har köpt in till samtliga hus. Det finns även möjlighet att köpa till ytterligare kanaler, se Telenors hemsida för mer information.

Om du har en tv med plats för en så kallad CA-modul så kan du med hjälp av en sådan modul sätta in programkortet direkt i TV:n. Då behövs ingen extern box, utan allt styrs med tevens fjärrkontroll.

Telenor tillhandahåller även boxar med möjlighet till inspelning.

Samfällighetens fibernät

Internet via vårt fibernät.

I samband med att vi installerade fibern för vårt tv-nät fick vi tillgång till Linköpings stadsnäts olika fibertjänster så som bredband, IP-telefoni och IP-tv. Dessa tjänster blev tillgängliga från och med driftstarten den 15 oktober 2010.

Stadsnätet erbjuder tjänster från en mängd olika leverantörer för att hitta vilka operatörer som är aktuella just nu och vad de erbjuder finns att läsa på Utsikts egen hemsida http://www.utsikt.se/bredband

Bredbands-TV

Bredbands-TV ingår inte i samfällighetens avtal, men om du ansluter dig till fibernätet så finns det ofta möjlighet att få TV och andra tjänster beroende på vilken operatör du har valt. För mer information vänd dig till Utsikts hemsida http://www.utsikt.se/bredband

Support och felanmälan

För support och felanmälan vänder ni er i första hand till den leverantör som är vald för internet och telefoni,
kontaktinformation hittar ni i era kontohandlingar för vald leverantör.

Rekommendationer på internettillbehör

För att kunna använda flera datorer eller använda trådlöst nätverk hemma finns det en uppsjö av olika modeller och 
märken av så kallade bredbands-routrar.

Har man valt den lägre hastighet på sitt bredband som exempelvis 10/10 Mbit/s kommer vilken router som helst på marknaden att fungera bra. Funderar man på att gå upp i hastighet till 100 Mbit/s får man räkna med att lägga några extra kronor på en bra router för att den inte skall bli flaskhalsen i er bredbandsanslutning. 

För att få god prestanda på ditt trådlösa nätverk så bör du se till att din router klarar standarden 802.11n eller 802.11ac (vilket alla utom de billigaste routrarna gör nuförtiden).

Kända märken på routrar är bland annat Asus och Netgear. Dessa tillverkare har modeller i alla prisklasser.

Exempel på routrar som bör fungera bra (listan aktuell 2015):

Vem ansvarar för vad?

Med det nya fibernätet finns det några nya ansvarsområden att ta hänsyn till.
Överlämning av tv och internetförbindelse till samfällighetens undercentral ansvarar Utsikt för. Utrustningen i undercentralen, det som inte ägs av Utsikt, är samfällighetens ansvar, utrustningen som samfälligheten ansvarar för i undercentralen är tv-konverteraren samt samfällighetens fibernät i området. Samfälligheten ansvarar för att det finns två stycken fungerande fiberkablar fram till varje hushåll som ansluts i en fiberkonverter, fiberkonvertern och allt efter fiberkonvertern är varje hushålls ansvar.

Utsikt lämnar 2 års garanti på konvertern från och med den 15 oktober 2010.